начало

Юридическият факултет на ПУ спечели националните кръгове на състезанието Phillip C. Jessup Юридическият факултет на ПУ спечели националните кръгове на състезанието Phillip C. Jessup

конкурс за административни съдии

Дискусионен форум, посветен на конкурсите за магистрати


Мнениеот softy » 07 Сеп 2006, 14:07

Решение № 10731 от 25.11.2003 г. на ВАС по адм. д. № 6173/2003 г., V о., докладчик съдията Ваня Анчева


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Производството е по чл. 33 и следващите от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС).
Образувано е по касационна жалба на Бойчо Йорданов Симеонов, от с. Невестино, Кюстендилска област, срещу решение от 13.05. 2002 г. по адм. д. № 129/2002 г. на Кюстендилския окръжен съд, с което е отхвърлена жалбата на касатора срещу заповед № 30/14.02.2002 г. на началника на Районно полицейско управление, гр. Кюстендил, с която на основание чл. 16, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 12, т. 1 от Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите (ЗКВВООБ) е отнето разрешителното му за дейности с огнестрелни оръжия и боеприпаси - носене и употреба на огнестрелно оръжие.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 33, ал. 1 от ЗВАС и е процесуално допустима.
По съществото на касационната жалба, разгледана съобразно чл. 39 от ЗВАС с оглед посоченото касационно основание за отмяна, настоящата инстанция намира следното:
Първоинстанционният съд е бил сезиран с жалба от касатора Бойчо Симеонов срещу горецитираната заповед. …. За да отхвърли жалбата, решаващият съд е приел, че при издаване на административния акт е било налице соченото от органа при произнасянето му материалноправно основание за отнемане на издадените разрешителни на касатора за носене и употреба на огнестрелно оръжие. Решението е правилно.
При така установените релевантни за спора юридически факти, като е приел, че обжалваната заповед е законосъобразен индивидуален административен акт, първоинстанционният съд е постановил съответно на материалния закон решение. Юридическият факт, с който правната норма свързва последицата на отнемане на огнестрелни оръжия и разрешенията за носенето им, е бил налице при произнасянето на органа. Последващият съдебен акт за прекратяване на съдебното производство, не променя извода за доказаност на фактите, изложени в мотивировъчната част на заповедта. Правнорелевантният факт в случая е дали при постановяване на атакуваната заповед има подвигнато обвинение за умишлено престъпление от общ характер и той е налице. Спазени са материалноправните норми, на които се е позовал административният орган, задължаващи го да отнеме разрешения за придобиване, съхранение, носене и употреба на огнестрелни оръжия на физически лица, срещу които има образувано предварително или полицейско производство за умишлено престъпление от общ характер.
Съдебният контрол, съобразно критериите, регламентирани в чл. 41 ал. 3 от ЗАП се извършва към момента на издаването на административния акт, поради което последващите го фактически и правни действия на страните не могат да обусловят твърдяната незаконосъобразност на обективираното в по-ранен момент и при друга фактическа обстановка, волеизявление на компетентния орган. Правнорелевантните факти при проверка на законосъобразността на административния акт са тези, посочени от органа като основание за издаването му и те несъмнено са били налице при постановяването на акта. Вярно е, че съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 3 от ГПК, във връзка с препращащата норма на чл. 11 от ЗВАС, съдът следва да взема предвид и настъпилите след предявяване на иска (жалбата) факти, които са от значение за спорното право. Това следва и от суспензивния ефект на жалбата, осуетяващ изпълняемостта на индивидуалния административен акт, докато трае спора за неговата законосъобразност (Арг. чл. 23, ал. 2 от ЗАП, вр. с чл. 24, ал. 2 от ЗКВВООБ). Разпоредбата на чл. 188, ал. 3 от ГПК, обаче, е неприложима в случаите, когато атакуваният индивидуален административен акт е станал вече изпълняем. В настоящия казус, административният орган е допуснал предварително изпълнение на акта си, което, видно от приложения протокол за доброволно предаване от 14.02.2002 г. е проведено. Последвалото спиране изпълнението на заповедта с определение от 3.04.2002 г. е при липса на правен интерес от страна на адресата и в нарушение на закона. (Арг.: чл. 37 ал. 3, пр. 2-ро от ЗАП, където не е предвидена правна възможност за съдебните органи да възстановяват първоначалното фактическо положение). Ето защо прекратяването на образуваното срещу касатора предварително производство на 23.07.2003 г. поради недоказаност на обвинението е последващ юридически факт, който няма ретроактивно действие и не може да бъде ценен при съдебния контрол за законосъобразност на един вече изпълнен административен акт, като правопогасяващ такъв досежно възприетото фактическо основание.

Воден от горното и на основание чл. 40, ал. 1, пр. 1-во от ЗВАС Върховният административен съд, V-то отделение
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение от 3.12. 2002 г. по адм. д. № 129/ 2002 г. на Кюстендилския окръжен съд.
Решението е окончателно.
softy
Младши потребител
 
Мнения: 96
Регистриран на: 04 Сеп 2006, 20:37

Мнениеот TheBest11 » 07 Сеп 2006, 14:10

Айде сега пак всичко било нагласено. Абе хора, вие предварително ли се застраховате? Този казал, онзи чул, казуси били раздадени. Защо ли пък в нашия съдебен район такива работи не се чуват, а не сме голям град, макар и административен център. Или всеки чува това което му се иска да чуе. В четенето е истината, пък и да не спечелим - то наученото ще остане. Успех на всички.
TheBest11
Нов потребител
 
Мнения: 4
Регистриран на: 04 Сеп 2006, 14:54

Мнениеот titylina » 07 Сеп 2006, 14:15

пък да не говорим за решенията на общинските съвети по 21 ал.1 т. 8 от ЗМСМА. Е, ако някой може да ми каже, дали подлежат на контрол за законосъобразност от областния управител или не.... Решенията на ВАС са 50% на 50%. Е такъв казус ще дадът, дето възможните му отговори са повече от 1 и практиката е противоречива, за да може такива като нас да са аут.
titylina
Младши потребител
 
Мнения: 41
Регистриран на: 20 Мар 2006, 16:29

Мнениеот kasidi » 07 Сеп 2006, 14:18

Привет и от мен.Само да не помислите,че съм загинала от четене,просто имам работа.
Форума е станал напечен :o
Съгласна съм с всички-има противоречия,има неясноти ,има отворени врати,но едно е сигурно че новият АПК е първият добре реализиран законодателен замисъл.Постарали са се да обхванат почти всичко.
Не може да не бъде запазено правилото на чл.188 ГПК и в АПК.Все пак правораздаването е и творчески,и логически процес,в който най важни са два принципа: защита на човешките права и да не се вреди никому.Ама да не влизам в ролята на даскалица...
Ще посоча пример ,от който може да се разбере евентуално разликата между ал.1 и ал.4 АПК.
Х е подал жалба до общината ,че съседът му е изградил на границата без негово съгласие и в нарушение нормите на ЗУТ стопанска постройка.В резултат-констатиран е това нарушение и е издадена заповед за премахване на незокнната постройка от кмета.
.Заповедта е изпълнена преди да е влязла в сила/преди да изтече срокът за обжалване/-постройката доброволно е премахната.Дотук нищо особено.Следва обаче бездействието на одм.орган,което попада в регламента на ал.4 на чл.21 АПК,а то е:-гражданинът премахнал доброволно постройката отива в общината и иска комисията по незаконно строителство да му състави протокол за това ,че нарушението е отстранено и сградата съборена.В продължение на два месеца е налице пълно безействие от дължностните лица,от органа.
kasidi
Потребител
 
Мнения: 327
Регистриран на: 24 Яну 2006, 19:00

Мнениеот rossa3 » 07 Сеп 2006, 14:35

Здравей, Касиди, радвам се, че си във форума. Благодаря за примера, но не мислиш ли, че несъставянето на протокола е хипотеза по чл.21, ал.2 от АПК, тъй като искането на гражданина е свързано с издаване на констативен адм. акт?
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

Мнениеот kasidi » 07 Сеп 2006, 14:55

Rossa privet!
Да,имаш известно право.Но ал.2 на чл.21 изисква освен акта да е констативен,той да отразява вече възникнали права и задължения.А за да бъде ИАА този констативен протокол с констатираните от него права и задължения трябва да са от такова естество,че да засягат или биха засегнали нечии права.
В конкретния случай протокола трябва да отрази че заповедта за премахване на незоконната постройка е изпълнена,т.е да отрази възникнали права ...за кого и възникнали задължения за кого?
Наистина се затруднявам.
Аз мисля,че бездействието да се констатира изпълнението на заповедта е такова по смисъла на ал.4 и следва да се използува реда за защита срещу бездействието по тази алинея.Възниква тогава следващия въпрос-какъв е интереса на гражданина премахнал постройката да настоява за съставянето на този протокол.
kasidi
Потребител
 
Мнения: 327
Регистриран на: 24 Яну 2006, 19:00

Мнениеот kasidi » 07 Сеп 2006, 15:06

Titylina,според мен решениятга па ОС по чл.21т.8 за разпореждане с общинска собственост и т.н. подлежат на контрол от обл.у-л,защото последният може да атакува пред съда по негова преценка за законосъобразност всяко решение на ОС.Но ще ти дам пример.ОбС -н-ски град взел решение да се продаде по съответната процедура-търг,конкурс имот в центъра на града.Обл.у-л атакаува решението пред окр.съд с аргумента,че сградата е общинска собственост,но терена,върху който е построена е държавна собственост.Поради наличния спор за собственост съдът отмени решението на ОбС.
kasidi
Потребител
 
Мнения: 327
Регистриран на: 24 Яну 2006, 19:00

Мнениеот rossa3 » 07 Сеп 2006, 15:13

Честно казано и аз съм доста объркана.Благодаря ти, за изразеното мнение! А кога ще прилагаме реда за защита по чл.256?
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

Мнениеот rossa3 » 07 Сеп 2006, 15:23

А така като разсъждавах за правния инетрес, Касиди, в този случай лицето би имало такъв в по ал.3 на чл.21 - тъй като констативния протокол би имал значение за установяване на погасеното му вече задължение да премахне постройката. Как мислиш?
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

Мнениеот titylina » 07 Сеп 2006, 15:25

аз също съм на мнение, че административния контрол трябва да се разпростре върху всички решения на общинския съвет, но решенията на ВАС са в друга насока - че при тези решения общ. съвет не действал като орган на власт, а като собственик.
Какво е неясно на чл.256?
titylina
Младши потребител
 
Мнения: 41
Регистриран на: 20 Мар 2006, 16:29

Мнениеот kemas » 07 Сеп 2006, 15:32

Здравейте колеги ! Два дни не бях преглеждала форума, и сега след като прочетох натрупалите се мнения ми стана много интересно. Подкрепям мнението на колегите - оптимисти да не се отчайваме от слуховете за този конкурс и да се надяваме до последно. Но аз по принцип съм си краен оптимист !
Касиди, без АПК да е пред мен, дадения от теб пример не е ли мълчалив отказ на адм.орган да издаде документ, който е от значение за погасяване на възникнало задължение ?
kemas
Потребител
 
Мнения: 138
Регистриран на: 24 Авг 2006, 14:57

Мнениеот kemas » 07 Сеп 2006, 15:34

Здравейте колеги ! Два дни не бях преглеждала форума, и сега след като прочетох натрупалите се мнения ми стана много интересно. Подкрепям мнението на колегите - оптимисти да не се отчайваме от слуховете за този конкурс и да се надяваме до последно. Но аз по принцип съм си краен оптимист !
Касиди, без АПК да е пред мен, дадения от теб пример не е ли мълчалив отказ на адм.орган да издаде документ, който е от значение за погасяване на възникнало задължение ?
kemas
Потребител
 
Мнения: 138
Регистриран на: 24 Авг 2006, 14:57

Мнениеот rossa3 » 07 Сеп 2006, 15:49

Тити, всичко му е ясно на чл.256.Въпросът е, че разсъждаваме кога следва да се прилага, като преди това се опитваме да направим разграничение между чл.21, ал.1 и ал.4 /съответно останалите хипотези на индивидуални административни актове/.
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

Мнениеот titylina » 07 Сеп 2006, 16:32

честно казано много съм объркана. ще поразсъждавам и ако нещо ми изкочи като сносна идея ще пиша
titylina
Младши потребител
 
Мнения: 41
Регистриран на: 20 Мар 2006, 16:29

Мнениеот kasidi » 07 Сеп 2006, 16:54

Въпросния констативен протокол/че незаконната сграда е премахната/ действително погасява задаължението за премахване,но не отразява вече възникнали права и задължения, каквито според мен визира чл.21 ал.3.Освенотова този протокол не ели от рода на вътрешнослужебните актове-с него се приключва една процедура,но той не отразява права и задължения.Несъставянето му ,обаче, държи в напрежение лицето,което доброволно е премахнало постройката,а и преписката стои неприключена.Затова питам не е ли налице фактическо бездействие на органа,а не правно.За мен още отсега възникват различни практически въпроси по разграничението между фактическо и правно бездействие /това не е точно така казано в АПК/,но според мен неиздаването на дължим административен акт или документ е правно бездействие,а неизвършването на конкретни фактически действия-напр.премахване от органа на незокнна постройка,когато собственикът не я премахне сам-впрочем съгл.АПК адм.орган ли ще премахва незаконна постройка,когато актът е влязъл в сила и не е обжалван пред съда.
kasidi
Потребител
 
Мнения: 327
Регистриран на: 24 Яну 2006, 19:00

Мнениеот titylina » 07 Сеп 2006, 16:55

Мисля че 256 касае бездействия, които не са ИИА - например неиздаването на документ /скица, удостоверение/. Или по-общо казано неизвършването на адм. услуга.
Докато чл.21 ал.4 касае отказ /т.е. имаме произнасяне - изрично или мълчаливо/ - /например изричен или изразен чрез бездействие отказ на адм. орган да пристъпи към принудително иззимване на имот общ. или държ. собственост/ - да се извършат определени действия или въздържане от извършването им.
Ох, не знам дали бях ясна
titylina
Младши потребител
 
Мнения: 41
Регистриран на: 20 Мар 2006, 16:29

Мнениеот rossa3 » 07 Сеп 2006, 19:04

Явно настана асболютно объркване.Неиздаването на документ е по чл.21, ал.3 от АПК, уреждаш извършването или не на адм. услуги.
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

Мнениеот a_ni » 08 Сеп 2006, 09:08

Добро утро, "братя по оръжие"!!!! :lol:
Според мен /по вчерашната тема за отказите/, отказите най-често са свързани с искането на гражд. или орган. да им се признае едно право/стипендия на отл. студенти/ или да им се даде право или опр. привилегия/, т.е. те са от рода на облагоприятстващите АА. И тъй като искането за издаване на споменатия констативен протокол не е реализирано от АО, то си е чист отказ, защото всъщност със самото искане се установяват определени правни отношения м/у органа на администрацията и лицето , което е отправило към него законно искане за изд. на Протокол. При това, правоотношенията не са никакви вътрешнослужебни /правоотношения м/у служебно зависими субекти/, а външни отношения м/у АО и Л. Този отказ ще бъде ИАА или декларативен /акт-решение/, свързан с признаването на право възникнало преди самото издаване на акта на държавно управление. В подобни случаи органът няма право да проявява оперативна самостоятелност, той е длъжен да издаде АА. Т.е тук ще имаме едно обратно/ретроактивно / действие. Но тук се сещам и за нещо друго - по-скоро не самото неиздавне на КП , а решението за неиздаване, реализирано чрез бездействие на АО е ИАА. Решенията да се издадат исканите документи/напр.изд. на удостоверения, съставяне на протоколи и др./ или отказът да се издадат , за удостоверяване на на факти и обстоятелства, съществуващи в обективната действителност, ще са ИАА.
a_ni
Потребител
 
Мнения: 155
Регистриран на: 20 Авг 2006, 14:35

Мнениеот a_ni » 08 Сеп 2006, 09:22

Дори да не съм права в горното си изложение , според § 8 от ПЗР на АПК, ако приемем , че КП и неговото незд. е вид отказ от административна услуга, пак ще се приложи реда уреден за издаване и обжалване на ИАА, т.е. не излиза ли че не чл.256 , а ал.3 на чл.21 е относима към обсъждания казус.
a_ni
Потребител
 
Мнения: 155
Регистриран на: 20 Авг 2006, 14:35

Мнениеот rossa3 » 08 Сеп 2006, 09:22

Здравей Ани, това, което казваш звучи по-смислено.Докато чете човек му се струват разбираеми текстовете, но съвсем друго е когато трябва да се свържат с практически примери.Явно разграничението е на [url]фактически и правни[/url] действия или бездействия.Това всъщност разграничение следва да се прави в тази хипотеза.
rossa3
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 01 Сеп 2006, 12:13

ПредишнаСледваща

Назад към Конкурси, изпити


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта


cron