начало

Правна уредба на споразуменията за избор на съд по граждански и търговски дела Правна уредба на споразуменията за избор на съд по граждански и търговски дела

Водач,употребил алкохол

Дискусии и казуси в областта на: Наказателно право, Наказателен процес, Криминалистика, Съдебни експертизи
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Мнениеот portokal » 19 Юли 2007, 12:17

Под "деецът е бил в пияно състояние" следва да се разбира употребата на алкохол като квалифициращ признак на деянието, обуславящ по-тежка наказателна отговорност, а не като елемент от обективната страна на деянието, какъвто е за престъплението по чл.343б НК.

Защо?
Тогава не следва ли и че е същото, ако телесната повреда или смъртта са елемент от обективната страна на деянието? Каква е разликата? :oops:
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5519
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Мнениеот slash » 19 Юли 2007, 14:42

Да, действително и смъртта и телесното увреждане са елементи от обективната страна на деянието. Но ако се замислиш над думите "деецът е бил в пияно състояние" - изисква се кумулативното наличие на две предпоставки: 1. лице, което е осъществило състава на престъпление и 2. осъществявайки състава на това престъпление, лицето да се е намирало под въздействието на алкохолец. В случая с чл.343б НК, ако не е налице употребата на алкохолец, просто няма как да е налице извършено престъпление, т.е. първата от цитираните по-горе предпоставки липсва.
slash
Нов потребител
 
Мнения: 7
Регистриран на: 19 Юли 2007, 11:49

Мнениеот nikolai.pachevski » 19 Юли 2007, 18:08

Ето мотивите за предстоящо изменение на НК -


МОТИВИ
КЪМ ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛЕН КОДЕКС
С предлаганото изменение на Наказателния кодекс се въвеждат санкции за лицата, нарушаващи разпоредбите относно защитените услуги по смисъла на Глава десета, Раздел IV от Закона за електронните съобщения (обн. ДВ, бр. 41 от 2007 г.). Разпоредбите от Закона за електронните съобщения, както и изискването за пропорционални и разубеждаващи санкции, се налагат, от една страна за изпълнение на ангажимента на България да транспонира Директива 98/84/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 ноември 1998 г. относно правната защита на услуги, основаващи се на или състоящи се от достъп под условие, и от друга страна от необходимостта да се осигури прилагане на Европейската конвенция за законовата защита на услуги, базирани на или представляващи условен достъп, ратифицирана със закон, приет от 39-то НС на 5.06.2003 г. - ДВ, бр. 55 от 17.06.2003 г.
Макар че повечето от престъпленията против транспорта се характеризират с непредпазлива форма на вината, последиците от тях са изключително тежки -измерват се със загубени човешки животи, трайни телесни увреждания и значителни материални щети. Затова особена роля има възпиращата функция на наказателния закон и заличаване на условията за извършване на транспортни престъпления. Най-сериозните от тях се свързват със случаите, когато водачите управляват МПС в пияно състояние или след употреба на наркотични вещества.
Като обосновка към представените в края на настоящото изложение идеи за промени в закона може да се изложи следното:
• Най-естествено е да се постигне синхрон между чл. 174 от ЗДП и чл. 343б от НК, като в углавната норма се инкриминира управлението на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 1.5 на хиляда, вместо над 1.2 на хиляда, както е сега. Същевременно завишаването на този праг изисква да бъдат предвидени по-тежки санкционни последици и то такива, които ще имат най-добър превантивен ефект. Считаме, че такъв би се реализирал, ако категорично се изключи престъплението по чл. 343б от НК от приложното поле на чл. 78а от НК. Към момента действащата ал.6 на чл. 78а от НК не позволява еднозначно тълкуване. Предвидено е, че не се освобождава от наказателна отговорност деец, извършил престъплението в пияно състояние. Позитивно погледнато понятието „пияно състояние" се използва в наказателния закон в други норми на. престъпления против транспорта /напр. чл. 343 ал.З от НК, чл. 346 ал. 2 от НК/, но не и в чл. 343б от НК. Там е предпочетен един количествен критерий, като е определен праг на алкохолна концентрация, с чието превишаване управлението на МПС се явява престъпление. Приравняването на тази алкохолна концентрация към понятието „пияно състояние", става не директно, а опосредено чрез съдебната практика. Това изисква твърде агресивен подход, за да се изключи понастоящем прилагането на чл. 78а от НК за престъпление по чл. 343б от НК, след като обективно съставът не борави с понятието „пияно състояние".
• Най-значимо превантивно действие срещу престъпленията против транспорта, дело на пияни водачи, би оказало реалното ограничаване на възможността им да управляват МПС, след като веднъж са си позволили подобна безотговорност, независимо дали се е стигнало до тежки последици, или не. В Апелативен район Пловдив такъв ефект бе упорито търсен с агресивното прилагане на чл. 53 от НК и отнемането на МПС, послужило за извършване на престъплението, когато то принадлежи на виновния водач. До момента, в който доминиращата съдебна практика изключи тази възможност, бе наблюдаван отчетлив спад на престъпленията по чл. 343б и пътните транспортни произшествия, причинени от водачи след употреба на алкохол. Понастоящем възможността за отнемане на МПС по чл. 53 от НК с по-скоро недостъпна, но вече наблюдаваният ефект от подобна мярка може да обоснове предвиждането на мярката отнемане в особената норма на закона.
• Възможните пътища към целта по предходния пункт са няколко. Най-лесно може да бъде обоснована разпоредба в нова алинея на чл. 343б от НК и чл. 343 от НК, с която се предвижда отнемане на МПС, ако то принадлежи на виновния водач, управлявал след употреба на алкохол или упойващо вещество. В този случай ще се касае до принудителна мярка, а не за наказание от системата на НК и биха се породили по-малко проблеми от теоретично естество. Възможен е и по-радикален подход, който съдържа и повече рискове. Той би се изразил чрез норма, която предвижда управляваното в пияно състояние МПС да бъде отнемано в полза на държавата /пак като принудителна мярка/, независимо чия собственост е. Такава идея не е чужда на нашия законодател, но тя е намирала израз при състави от друго естество, когато мотивът за извършване на престъпленията е комерсиален и наказанията са по-тежки - напр. чл. 242 ал.2 и чл. 242а от НК. В първия случай дори превозното и преносно средство не се отнема винаги в полза на държавата, а само когато стойността му е съответна на тежестта на престъплението. Не може да се отрече, че в подобни случи негативите от престъпното поведение се стоварват и върху лица, които не са участвали в извършването на престъплението, което изисква по-голяма предпазливост. Известно е, че голяма част от тях са номинално собственост на фирми или на трети лица, управляват се с пълномощни, въпреки че ползвателят реално е заплатил цената им и третира вещта като своя. Не е тайна също, че при заобикаляне на закона се ползват данъчни преференции за внос на автомобили на името на хора с увреждания.
• Поради теоретични, а и чисто практически проблеми, се въздържаме от положителна оценка на идеята да се предвиди конфискация на МПС, управлявано в пияно състояние или след употреба на упойващи вещества. Вярно е, че конфискацията, може да се отнесе, както към целия патримониум, така и към. конкретно имущество, но изискването е то да принадлежи на виновния /чл. 44 от НК/. Ако такава допълнителна санкция бъде предвидена в чл. 343б и чл. 343 от НК ще се окаже, че извършителите на престъпление се третират нееднакво и наказателно-правното им положение зависи от това дали притежават превозното средство, което са управлявали. Това неравнопоставяне би могло да се преодолее, но по начин, който открива други проблеми. Може да бъде предвидена конфискация не на конкретна вещ, а на част от имуществото на дееца, равна на стойността на управлявания автомобил. Тогава обаче съвсем не е сигурно, че деецът ще притежава налично имущество в такъв обем, а и санкцията би се явила несъразмерно тежка и проектирана към бъдещи придобивки на виновния. Такава санкция би била несъразмерна и в някои случаи би довела до много тежки имуществени последици за дееца, които нямат аналог и при много по-сериозни и користно мотивирани умишлени престъпления.
В проекта ясно прозира идеята, че по-съществена опасност носи поведението на пътя на неопитни водачи. Това важи в още по-голяма степен за тези, които никога не са придобивали правоспособност, Затова считаме, че би било уместно да се криминализира всеки случай, в който неправоспособно лице поеме управлението на МПС, освен когато е обучаем. Горната идея би могла да намери реализация чрез опростяване на нормата на чл. З43в, ал.2 от НК. Освен това управлението на МПС без съответна правоспособност, когато е довело до ПТП с тежки последици, следва да бъде предвидено като квалифициращ признак наред с бягството от местопроизшествието, употребата на алкохол или упойващи вещества и увреждането на повече от едно лице.
• Уместно е също причиняването на пътно транспортно произшествие със съставомерни последици да бъде обвързано винаги с по-тежка квалификация, когато е извършено в пияно състояние или след употреба на упойващи вещества. В сегашната редакция на НК квалифицираният състав на чл. 343, ал.З от НК обхваща само случаите на причинени телесни повреди и смърт, но и тези на причинени съставомерни имуществени вреди по чл. 343, ал.1 буква „а" от НК. Тази идея би могла да намери израз с предвиждането на нова буква"а" на чл. 343, ал.З от НК, с която да се завиши наказуемостта на престъплението по чл. 343, ал.1 буква „а" от НК, ако е извършено в пияно състояние, след употреба на упойващи вещества, от неправоспособен водач или е последвало бягство от местопроизшествието. Тогава сегашните букви „а" и „б" би следвало да станат съответно „б" и „в”.
Основната цел на предложението е да подсили превантивния ефект на наказателно-правните норми, регламентиращи престъпленията против транспорта и да ограничи реално възможността на упорити и опасни нарушители да се изявяват като водачи на МПС. Такава именно е идеята на предложената мярка отнемане на МПС в полза на държавата при транспортни престъпления, съчетани с най-тежки нарушения на задълженията на водачите - употреба на алкохол и упойващи вещества.


ВНОСИТЕЛИ:
Йордан Мирчев и група н.п.
nikolai.pachevski
Потребител
 
Мнения: 136
Регистриран на: 30 Апр 2006, 13:47
Местоположение: Плевен

Мнениеот Gabi1 » 19 Юли 2007, 18:39

Този спор ще продължи, докато не излезне ТР. Лошото е, че в различните съдилища се тълкува различно.
Gabi1
Потребител
 
Мнения: 765
Регистриран на: 08 Ное 2006, 13:54

Мнениеот Clavdivs. » 19 Юли 2007, 18:41

То ако не се тълкува различно няма да има ТР.
Clavdivs.
Потребител
 
Мнения: 639
Регистриран на: 17 Апр 2007, 13:20

Мнениеот sunshine_75 » 19 Юли 2007, 22:03

Не става въпрос за практика на съдилища, а за съдии в ЕДИН СЪД - Сливенския районен. Тук, общо и "тясно" взето, зависи дали при едни и същи предпоставки ще проключи делото по 78а или не, от случайния принцип на разпределение на делата...
sunshine_75
Потребител
 
Мнения: 822
Регистриран на: 13 Окт 2004, 09:36

Мнениеот sarbijanac » 20 Юли 2007, 00:55

slash написа:"Гледам и не вярвам на ушите си!". Възмутен съм от колегите адвокати, изказали становището си по приложението на чл.78а, ал.6 НК. Милиционерите не искам да коментирам - тях съдиите ги коментират в мотивите на оправдателните присъди и решение достатъчно обстойно.
При положение, че деецът отговаря на условията на чл.78а НК - неосъждан, възстановени вреди, неосвобождаване по реда на този текст, искрено се чудя с какъв акъл прокуратурата внася обвинителни актове, а защитата се съгласява на споразумения, които се отразяват на свидетелството за съдимост, независимо какво е наказанието. В случая ал.6 на чл.78а НК е неприложима. Под "деецът е бил в пияно състояние" следва да се разбира употребата на алкохол като квалифициращ признак на деянието, обуславящ по-тежка наказателна отговорност, а не като елемент от обективната страна на деянието, какъвто е за престъплението по чл.343б НК. Това е логиката на закона!
Та за такива споразумения и 150.00 лв са Ви много колега!



Изявлението Ви звучи като някоя приказка от 1001 нощ.Нищо повече.

Според Вас кой прокурор ще си сложи главата в торбата и ще предложи чл.78-А в подобен случай ?А пък и да предложи-кой съд ще приложи чл.78-А от НК ,като се има в предвид редакцията на ал.6 .

Не,че не съм опитвал ,ама просто съда отхвърля предложенията за приложение на чл.78-А от НК при това положение.Така или иначе санкциите за управление на МПС след употреба на алкохол непрекъснато се завишават,и ще се наложи да позабравите за виждането си по въпроса.....
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Мнениеот pokerman » 06 Авг 2007, 20:34

Максиме !
И ти ли братко :(
Щом и спортистите запонаха да карат пили, значи проблема наистина е сериозен и трябва да се вземат драстични мерки.
Ами сега какво ще го правим на Максим ?!
„Ако народът не може да бъде целокупен, лесно ще стане изцяло купен! “
pokerman
Потребител
 
Мнения: 635
Регистриран на: 23 Юни 2006, 00:40

Мнениеот sarbijanac » 06 Авг 2007, 20:40

pokerman написа:Максиме !
И ти ли братко :(
Щом и спортистите запонаха да карат пили, значи проблема наистина е сериозен и трябва да се вземат драстични мерки.
Ами сега какво ще го правим на Максим ?!



За него не мисли.Има кой да помисли.невъзможни неща по принцип няма - нещо,което не може да се оправи по справедливост се оправя с пари,а това,което не може да се оправи с пари се оправя с много пари.И го знай за в бъдеще,ако ти се наложи да имаш вземане-даване с "чистата ни като сълза съдебна система" !!! :roll:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Мнениеот Amorphine » 06 Авг 2007, 23:06

както си караш към вкъщи, мислиш за възглавницата, как ще станеш утре и ще пиеш кафе...и ще се усмихнеш на изгрева... ...и се събуждаш убиец

http://www.zazz.bg/play:233bdd45 Той беше от участниците или организаторите на идеята 'не карам пил' или 'обади се като пристигнеш'!
Amorphine
Младши потребител
 
Мнения: 33
Регистриран на: 06 Юли 2007, 10:52

Мнениеот axecamarad » 07 Авг 2007, 11:19

Познат съм с Албена Денкова отдавна, затова и косвено познавам Максим. Може да се каже, че съм им "подръжник" още когато се озорваха да минат квалификациите по първенствата. Доста ми е кофти, че се случи подобно нещо, даже като го прочетох първо си помислих, че е някаква "жълтинка". Ама работата се оказа истина, че и по-сериозна отколкото очаквах. И сега колкото и е странно за някои мои познати, трябва да призная, че в случая всичко сочи Максим за виновен. Ако наистина е така, то аз съм за присъда и затвор. Ама май няма да стане, как смятате?
И даже ще следя с интерес развитието по няколко въпроса като:
Как дрегерът първо показва малко над 1.2 промила, а после всички държат на 1.1. Все пак малка, но важна разлика. Още повече, че Максим е спортист (а и руснак). Кръвната проба е нормално да е по-ниска, според мен. Но я тиражират именно нея.
Също така ми е любопитно как ще се постъпи с полицаите, които малко преди катастрофата са спрели Максим, поговорили са си с него и са го пуснали по живо по здраво...да трепе народа.
axecamarad
Младши потребител
 
Мнения: 28
Регистриран на: 19 Юли 2007, 16:24

Мнениеот apk76 » 07 Авг 2007, 12:56

цитат:
Как дрегерът първо показва малко над 1.2 промила, а после всички държат на 1.1. Все пак малка, но важна разлика. Още повече, че Максим е спортист (а и руснак). Кръвната проба е нормално да е по-ниска, според мен. Но я тиражират именно нея


а според Вас при спортист и руснак (две в едно) принципно дрегера не трябва да пада под 1.2 промила? Долавям пристрастност :twisted:

Означава ли, че ако беше Албена (тя не е рускиня,но пък е спортистка), не бихте били толкова засегнат от случалото се? Много се влияете от националността на извършителя и неговия занаят!
apk76
apk76
Потребител
 
Мнения: 156
Регистриран на: 30 Май 2007, 10:35

Мнениеот axecamarad » 07 Авг 2007, 16:11

Ark76, мисълта ми е друга. Това за руснака :wink: беше лека шега от моя страна, в смисъл, че за братушките се разказват анекдоти, че алкохолът и кръвта са им едно и значи кръвната проба не трябва да покаже нищо (или пък да извън скалата). Май трябваше наистина да сложа едно усмихнато човече след "руснак". :)
А иначе за "спортист" съм на мнение, че при метаболизма на активно спортуващите натури е нормално кръвната проба да покаже по-ниски промили отколкото дрегера. Разбира се тук въпросът опира и до физическите дадености на човек, но това е дълга тема.
Пристрастност се старая да няма, защото в моя случай тя би била обратно на тази, която ми приписвате :wink:
axecamarad
Младши потребител
 
Мнения: 28
Регистриран на: 19 Юли 2007, 16:24

Предишна

Назад към Наказателно право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 38 госта


cron