Платения пропусквателен режим в КК "Албена"
Публикувано на: 11 Дек 2002, 23:58
Уважаеми Дами и Господа!
Преди време в този сайт бях преписал дословно Постановление на РП - Балчик, издадено във връзка с моя жалба, което отменя платения пропусквателен режим в КК "Албена". Ако на някой му е интересно може да го прочете във форума. Съвсем естествено "Албена" АД обжалваха пред Окръжна прокуратура - Добрич. Те печелят около 10 000 000 лева на сезон от таксите за ползването на пътя. Според прокурорката от ОП са представени нови убедителни доказателства, относно собствеността на пътя. Ще ви препиша дословно Постановлението на ОП-Добрич. Много Ви моля за съвет основателна ли е отмяната. Аз твърдя, че никъде в ЗП или други нормативни астове, уреждащи ползването на пътищата и организацията на движението по тях, не се определя възможност собственик на частен път/ а той май не е частен/ да определя такса за ползването му.
Цитирам ви постановлението на ОП-Добрич
Васка Аръшева - Зам.окръжен прокурор при Окръжна прокуратура гр.Добрич, след като се запознах с жалбата на Албена АД и материалите по преписката с вх.№ 585/2002 г. на РП-Балчик,
УСТАНОВИХ
Жалбата на "Албена" АД е срещу постановление на РП - Балчик от 13.11.2002г. по пр. вх.№585/02г., с което на основание чл.119 ал.1 т.1 и т.6 от ЗСВ и чл.180-183 от НПК е постановила премахване на платения пропусквателен режим в КК "Албена" и разпоредено на Началника на РПУ - Албена да вземе мерки за ограничаване на достъп на служители на "Албена" АД до помещенията за събиране на такси за вход, като същите бъдат запечатани с печата на РПУ - Албена, а бариерите се застопорят в крайно горно положение. Разпоредено е също така да се изготви предупредителен протокол по ЗМВР на изпълнителния директор Красимир Станев да преустанови извършването на дейност по ограничаване на достъпа на МПС в КК "Албена" и събиране на такси за това. Аргументите в тази насока са, че пътят върху който е изградено съоръжението за платен пропусквателен режим - четвъртокласен път № 90019 е общински път, че собствеността на посочения път е от значение доколкото Закона за пътищата и Правилника за прилагането му определя организацията и регулирането на движението по тези пътища е, че е немислимо пътищата в една територия предназначена за обществено ползване да не са отворени за такова ползване, независимо каква е собствеността върху тях. Сочи се също така, че в т.10 от ЗП се дава възможност за събиране на такси за преминаване по републиканските пътища, а в чл.18 - за специално ползване на пътища и кой орган и по какъв начин определя размера на таксите. Никъде в ЗП или други нормативни актове не се предвижда възможност собственик на частен път да определя такса за ползването му, а в чл 9, ал.1 от ЗП е предвидено, че пътищата са отворени за обществено ползване при спазване на реда и правилата установени със ЗДП.
Срещу постановлението е подадена жалба с оплакване за необоснованост и незаконосъобразност и се предоставят нови доказателства: Заповед № 300-4-58 от 11.09.2002 г. на Агенцията по кадастъра, с която се одобрява кадастралния план на КК "Албена" в цифров и графичен вид / ??? Аз мисля, че кадастъра представлява заснемане на съществуващо положение, но в никой случай не урежда собственост???/ и писмо с изх.№ РД-02-358 от 21.11.2002 г. на Община гр.Балчик /??? Това писмо е в уверение на това, че те не подържат въпросния път. Това е по-скоро безхаберие, но не и отказ от собственост???/.
Жалбата е основателна.
В материалите по преписката има безспорни доказателства относно собствеността, а от там и статута на пътищата в КК "Албена" какъвто е и път IV - 90019 - нотариален акт за собственост от 30.03.1998 г. /??? В акта пише земя с граници ..., те нямат нотариален акт за собственост върху пътищата в комплекса???/ , скица за определяне на действителните кадастрални граници на комплекса, Заповед № 300-4-58/11.09.2002 г. на Агенцията па кадастъра и Решение № 536/6.1.1998 г. на ДОС.
Съгласно ЗП - чл. 3 ал.3 местните пътища са общински и частни, отворени за обществено ползване. Въпросният път е частен, отворен за обществено ползване /???? как ще е отворен? Ако нямаш пари как ще влезеш?????/ , тъй като КК "Албена" се използва за отдих, курортно лечение, спорт и пр.
Въвеждането на система за контрол на достъпа на МПС на територията на КК "Албена" /???? Това не е само система за контрол на достъпа, а и се плаща такса за ползване на пътя???/ не е ограничаване на това ползване , защото всеки има свободен достъп до него. /??? Свободен ли е достъпа след като трябва да платш 4 лв. за лек автомобил, 100 лева за микробус и 150 лева за автобус, за да ползващ пътя???/ Контрола е върху достъпа на МПС, което осигурява условия за осъществяване на предназначението на комплекса, за сигурността и спокойствието на почиващите и посетителите. /??? Жалбата е срещу заплащането за ползването на пътя, а не срещу пропусквателния режим. Няма пречка да се раздава "електронен пропуск" за да се следи кой влиза, но защо трябва да се плаща. Освен това там има сгради с обществено значение - полиция, поща, поликлиника, дори и там да отиваш пак плащаш???/
Съгласно чл.9 ал.2 от ЗП - частните пътища могат да бъдат отворени за обществено ползване, когато това се налага от обществени интереси, по инициатива на съответния общински съвет и със съгласието на собственика при договаряне на взаимоотношенията /???? Към преписката има справка от МРРБ, според която четвъртокласен път 90019 е част от общенсата пътна мрежа, защо се твърди тогава, че той е ЧАСТЕН????/. В договора задължително се включват клаузи, определящи вида и размера на дължимото обезщетение и задълженията на страните по поддържането и ремонта на пътя.
В случая Общинския съвет, не е проявил инициатива, а собствениците /???? как са доказали собствеността си ???? справката от МРРБ сочи друго/ са преценили , че се касае до път, който трябва да бъде отворен за обществено ползване.
Съгласно чл.19 ал.1 т.3 от ЗП - частните пътища се управляват от техните собственици, в случая "Албена" АД / ??? как прокурорката преценява кой е собственика??? при положение, че в нотариалния акт пътя не е описан, а в цитирата справка от МРРБ е казано, че е общински??/ и нейно право е да определя режима на ползване на нейната собственост съгласно чл.17 от Конституцията на Р България. /??? Но според чл.60 ал.1 пак от Конституцията гражданите са длъжни да плащат данъци и такси определени със закон.??/
От представеното писмо № РД-02-358 от 21.11.2002 г на Община Балчик е видно, че въпросният път IV- 90019 посочен в списъка на Агенция пътища, заключен в полигона на "Албена" Ад не е бил предмет на поддръжка от община Балчик.
От изложеното следва, че IV-90019 е частен път, отворен за обществено ползване /??? така ли е наистина???/ и издадената заповед № 140/13.03.2002 на изп. директор на "Албена" АД за въвеждане на контрол на достъпа на МПС на територията на КК "Албена" през 2002 г. / ??? според мен с тази заповед, на която не пише : на основание чл....от.... ,не се въвежда контрол на достъпа на МПС, а се определя размер на такси за ползване на пътя/ в това число и такси не е незаконосъобразна, тъй като е съобразена с действащото законодателство и с предмета на дейност на КК "Албена".
Предвид гореизложеното и на основание чл. 180 - 183 от НПК,
ПОСТАНОВИХ :
Отменям постановлението на РП-Балчик от 13.11.2002 г. по преписка вх. №585/02 г.
Уважавам жалбата на "Албена" АД.
Копие от Постановлението да се изпрати на РП-Балчик ведно с материалите по преписката, на "Албена" АД и на Стойчо Пенков Стойчев, гр. Добрич, ул. "Христо Смирненски" №13
Постановлението може да се обжалва пред Апелативна прокуратура - Варна.
Това е постановлението. Моля Ви , ако виждате нещо нередно да го споделите. Смятате ли, че "Албена" АД са собственици на пътя все пак, въпреки справката от МРРБ. Могат ли сами да определят размер на такси за ползването на пътя. Наистина ли след като събират такси за ползване на пътя, то той е отворен за обществино ползване? Какви мотиви да изтъкна в жалбата си до Апелативна прокуратура - Варна.
Предварително благодаря на всеки, който ми помогне с идеи и съвети.
Стойчо Стойчев, GSM 089 877 099
Преди време в този сайт бях преписал дословно Постановление на РП - Балчик, издадено във връзка с моя жалба, което отменя платения пропусквателен режим в КК "Албена". Ако на някой му е интересно може да го прочете във форума. Съвсем естествено "Албена" АД обжалваха пред Окръжна прокуратура - Добрич. Те печелят около 10 000 000 лева на сезон от таксите за ползването на пътя. Според прокурорката от ОП са представени нови убедителни доказателства, относно собствеността на пътя. Ще ви препиша дословно Постановлението на ОП-Добрич. Много Ви моля за съвет основателна ли е отмяната. Аз твърдя, че никъде в ЗП или други нормативни астове, уреждащи ползването на пътищата и организацията на движението по тях, не се определя възможност собственик на частен път/ а той май не е частен/ да определя такса за ползването му.
Цитирам ви постановлението на ОП-Добрич
Васка Аръшева - Зам.окръжен прокурор при Окръжна прокуратура гр.Добрич, след като се запознах с жалбата на Албена АД и материалите по преписката с вх.№ 585/2002 г. на РП-Балчик,
УСТАНОВИХ
Жалбата на "Албена" АД е срещу постановление на РП - Балчик от 13.11.2002г. по пр. вх.№585/02г., с което на основание чл.119 ал.1 т.1 и т.6 от ЗСВ и чл.180-183 от НПК е постановила премахване на платения пропусквателен режим в КК "Албена" и разпоредено на Началника на РПУ - Албена да вземе мерки за ограничаване на достъп на служители на "Албена" АД до помещенията за събиране на такси за вход, като същите бъдат запечатани с печата на РПУ - Албена, а бариерите се застопорят в крайно горно положение. Разпоредено е също така да се изготви предупредителен протокол по ЗМВР на изпълнителния директор Красимир Станев да преустанови извършването на дейност по ограничаване на достъпа на МПС в КК "Албена" и събиране на такси за това. Аргументите в тази насока са, че пътят върху който е изградено съоръжението за платен пропусквателен режим - четвъртокласен път № 90019 е общински път, че собствеността на посочения път е от значение доколкото Закона за пътищата и Правилника за прилагането му определя организацията и регулирането на движението по тези пътища е, че е немислимо пътищата в една територия предназначена за обществено ползване да не са отворени за такова ползване, независимо каква е собствеността върху тях. Сочи се също така, че в т.10 от ЗП се дава възможност за събиране на такси за преминаване по републиканските пътища, а в чл.18 - за специално ползване на пътища и кой орган и по какъв начин определя размера на таксите. Никъде в ЗП или други нормативни актове не се предвижда възможност собственик на частен път да определя такса за ползването му, а в чл 9, ал.1 от ЗП е предвидено, че пътищата са отворени за обществено ползване при спазване на реда и правилата установени със ЗДП.
Срещу постановлението е подадена жалба с оплакване за необоснованост и незаконосъобразност и се предоставят нови доказателства: Заповед № 300-4-58 от 11.09.2002 г. на Агенцията по кадастъра, с която се одобрява кадастралния план на КК "Албена" в цифров и графичен вид / ??? Аз мисля, че кадастъра представлява заснемане на съществуващо положение, но в никой случай не урежда собственост???/ и писмо с изх.№ РД-02-358 от 21.11.2002 г. на Община гр.Балчик /??? Това писмо е в уверение на това, че те не подържат въпросния път. Това е по-скоро безхаберие, но не и отказ от собственост???/.
Жалбата е основателна.
В материалите по преписката има безспорни доказателства относно собствеността, а от там и статута на пътищата в КК "Албена" какъвто е и път IV - 90019 - нотариален акт за собственост от 30.03.1998 г. /??? В акта пише земя с граници ..., те нямат нотариален акт за собственост върху пътищата в комплекса???/ , скица за определяне на действителните кадастрални граници на комплекса, Заповед № 300-4-58/11.09.2002 г. на Агенцията па кадастъра и Решение № 536/6.1.1998 г. на ДОС.
Съгласно ЗП - чл. 3 ал.3 местните пътища са общински и частни, отворени за обществено ползване. Въпросният път е частен, отворен за обществено ползване /???? как ще е отворен? Ако нямаш пари как ще влезеш?????/ , тъй като КК "Албена" се използва за отдих, курортно лечение, спорт и пр.
Въвеждането на система за контрол на достъпа на МПС на територията на КК "Албена" /???? Това не е само система за контрол на достъпа, а и се плаща такса за ползване на пътя???/ не е ограничаване на това ползване , защото всеки има свободен достъп до него. /??? Свободен ли е достъпа след като трябва да платш 4 лв. за лек автомобил, 100 лева за микробус и 150 лева за автобус, за да ползващ пътя???/ Контрола е върху достъпа на МПС, което осигурява условия за осъществяване на предназначението на комплекса, за сигурността и спокойствието на почиващите и посетителите. /??? Жалбата е срещу заплащането за ползването на пътя, а не срещу пропусквателния режим. Няма пречка да се раздава "електронен пропуск" за да се следи кой влиза, но защо трябва да се плаща. Освен това там има сгради с обществено значение - полиция, поща, поликлиника, дори и там да отиваш пак плащаш???/
Съгласно чл.9 ал.2 от ЗП - частните пътища могат да бъдат отворени за обществено ползване, когато това се налага от обществени интереси, по инициатива на съответния общински съвет и със съгласието на собственика при договаряне на взаимоотношенията /???? Към преписката има справка от МРРБ, според която четвъртокласен път 90019 е част от общенсата пътна мрежа, защо се твърди тогава, че той е ЧАСТЕН????/. В договора задължително се включват клаузи, определящи вида и размера на дължимото обезщетение и задълженията на страните по поддържането и ремонта на пътя.
В случая Общинския съвет, не е проявил инициатива, а собствениците /???? как са доказали собствеността си ???? справката от МРРБ сочи друго/ са преценили , че се касае до път, който трябва да бъде отворен за обществено ползване.
Съгласно чл.19 ал.1 т.3 от ЗП - частните пътища се управляват от техните собственици, в случая "Албена" АД / ??? как прокурорката преценява кой е собственика??? при положение, че в нотариалния акт пътя не е описан, а в цитирата справка от МРРБ е казано, че е общински??/ и нейно право е да определя режима на ползване на нейната собственост съгласно чл.17 от Конституцията на Р България. /??? Но според чл.60 ал.1 пак от Конституцията гражданите са длъжни да плащат данъци и такси определени със закон.??/
От представеното писмо № РД-02-358 от 21.11.2002 г на Община Балчик е видно, че въпросният път IV- 90019 посочен в списъка на Агенция пътища, заключен в полигона на "Албена" Ад не е бил предмет на поддръжка от община Балчик.
От изложеното следва, че IV-90019 е частен път, отворен за обществено ползване /??? така ли е наистина???/ и издадената заповед № 140/13.03.2002 на изп. директор на "Албена" АД за въвеждане на контрол на достъпа на МПС на територията на КК "Албена" през 2002 г. / ??? според мен с тази заповед, на която не пише : на основание чл....от.... ,не се въвежда контрол на достъпа на МПС, а се определя размер на такси за ползване на пътя/ в това число и такси не е незаконосъобразна, тъй като е съобразена с действащото законодателство и с предмета на дейност на КК "Албена".
Предвид гореизложеното и на основание чл. 180 - 183 от НПК,
ПОСТАНОВИХ :
Отменям постановлението на РП-Балчик от 13.11.2002 г. по преписка вх. №585/02 г.
Уважавам жалбата на "Албена" АД.
Копие от Постановлението да се изпрати на РП-Балчик ведно с материалите по преписката, на "Албена" АД и на Стойчо Пенков Стойчев, гр. Добрич, ул. "Христо Смирненски" №13
Постановлението може да се обжалва пред Апелативна прокуратура - Варна.
Това е постановлението. Моля Ви , ако виждате нещо нередно да го споделите. Смятате ли, че "Албена" АД са собственици на пътя все пак, въпреки справката от МРРБ. Могат ли сами да определят размер на такси за ползването на пътя. Наистина ли след като събират такси за ползване на пътя, то той е отворен за обществино ползване? Какви мотиви да изтъкна в жалбата си до Апелативна прокуратура - Варна.
Предварително благодаря на всеки, който ми помогне с идеи и съвети.
Стойчо Стойчев, GSM 089 877 099