lexy21 написа:Сиси, за стандарта няма проблем, той пожелателен и придържането към него е доброволно - не съдържа правни норми.
Просто секретността на проектозакона ме кара да се чудя дали "творците" му от НСНИ не целят по-скоро да превърнат себе си в Камара и да се превърнат в един регулатор на свободния пазар, нещо подбудите им взеха да ме съмняват. А иначе - в много държави подобна дейност е законово регламентирана, но усещам, че при нас ще се получи поредният побългарен бисер.
lexy21- прави сте. Но май успях да ги накарам по един или друг начин да изплюят поне малко камъче от евентуално бъдещият закон.
А ето го и него: -
http://www.facebook.com/groups/14871364 ... 814969288/І. Общи положения
Този закон регламентира дейността на лицата, които се занимават с посредничество при сделки с недвижими имоти, управление на имоти и съпътстващите услуги, които предлагат.
Законът има за цел да:
- регулира отношенията между брокерите,
- между брокерите и техните клиенти,
- определя правата и задълженията на участниците на пазара на имоти,
- гарантира качеството на предлаганите от брокерите услуги,
- осигури висока сигурност на сделките с имоти,
- защита на интересите на предлагащите и ползващите услугите свързани със сделките с имоти и управлението на имоти,
- създаване на култура и традиции в предлагането и ползването на тези услугите,
- урежда условията и реда за придобиване на правоспособност
- урежда условията и реда за упражняване на професията брокер
Законът урежда:
- правния статут на брокерите на недвижими имоти,
- отговорността на брокерите на недвижими имоти за нарушаване на професионалните задължения и професионалната етика,
- изискванията към професионалната компетентност на предоставящите услуги при сделки с недвижими имоти,
- устройството, организацията и дейността на Камарата на брокерите на недвижими имоти;
- регистъра на брокерите на недвижими имоти;
ІІ. Правен статут на брокерите. Придобиване на правоспособност. Регистър на брокерите.
Брокерът е лице, което успешно е издължало изпит, регистрирано е в регистъра на правоспособните брокери и има право да предлага услугите при сделки с недвижими имоти или активи от името на клиент или като посредник
Правоспособност за брокер се придобива след:
- успешно полагане на изпит пред Камарата на брокерите на имоти по процедура, приета от общото събрание на камарата,
- писмено деклариране от лицето, че ще спазва Кодекса за професионална етика на брокерите и ще прилага в работата си правилата описани в този закон,
- вписване в регистър към Камарата на брокерите, получаване на сертификат за правоспособност и регистрационен номер.
Камарата на брокерите води публичен регистър на брокерите. Регистърът се поддържа и в електронен вид и се публикува на интернет страницата на Камарата на брокерите. В регистъра се вписват следните данни:
- за физическите лица - трите имена, адрес, телефон, и-мейл, как ще упражняват професията /като ЕТ, ЕООД, ООД, др., като наето лице, по какъв вид договор-трудов, граждански, др. и в кое юридическо лице/;
- за юридическите лица - седалище и адрес на управление, телефон, и-мейл и списък на брокерите-физически лица към него;
- образование, допълнителни квалификации, професия и стаж;
- отнемане на правоспособност и срокът, за който е отнета.
- за юридически лица поне един от управителите или член на управителния орган на дружеството трябва да бъде правоспособен брокер.
ІІІ. Упражняване на професията брокер - правила
Право да упражняват професията на брокера на имоти имат само лица, които са вписани в регистъра на брокерите, получили са сертификат за правоспособност, получили са регистрационен номер, членуват в Камарата на брокерите и редовно плащат членски внос.
Професията брокер се упражнява въз основа на договор между клиент-възложител и брокера - пряко като физическо лице или чрез дружество на брокер, с посочване на брокера, отговорен за извършване на услугата/услугите. Един брокер може да участва само в едно дружество на брокер. Договорът между клиент и брокер трябва да е писмен и трябва да съдържа най-малко следната информация: името и адреса на страните по споразумението, регистрационния номер на брокера на недвижими имоти, описание на възложената за изпълнение задача, която трябва да бъде извършена, дължимите такси и разходи, търговски условия, включително условия на плащане, дали споразумението е с изключителни права или не, както и условията на такова изключително споразумение, дата на подписване на споразумението, срок на неговата валидност и условия и срокове за неговото прекратяване, описание на имота. Брокерът няма право да предлага на пазара имот на потенциален клиент, преди да има подписан договор с него. Брокерът трябва да информира клиента, че може да бъде задължен да плати двойни разходи, ако е възложил и на друг брокер на недвижими имоти същия имот за продажба.
В отношенията с клиентите си брокерът е длъжен да: изпълни задълженията си по договора за извършване на услуги, освен ако са налице обективни обстоятелства, които го възпрепятстват, като прилага утвърдените правила за работа; информацията, която предоставя на участниците в сделката, устно, писмено или по електронен път, трябва да бъде представена ясно, точно и недвусмислено; ако не разполага със съответната информация за сделката, брокерът на недвижими имоти трябва да обяви този факт; да информира страните, че имат право на достъп до личните си данни, съхранявани от брокера; уведомява своевреминно страните за хода на сделката; удовлетворява всяко искане за информация без забавяне. Брокерът инструктира клиента относно неговите права и задължения като участник в сделката и се стреми своевременно да предоставя на клиента съответната информация, която може да повлияе върху решението за сделката: информация за пазарните цени на съответния вид имот; описание на имота - вид, технически параметри, местоположение, достъп, др.; подробности за очаквани разходи за маркетинг, данъци, такси, и др.; информация за собственост, документи доказваща правото на продавача на собственост или владение, включително сервитутите и тежести върху имота и всички ограничения върху вещните права на имота; маркетингови стратегии; възможности за повишаване на стойността на имота; кадастрална карта или скица на имота; структурни характеристики и описание на комуналните мрежи; документ, показващ, че при сключване на сделка брокерът на недвижими имоти има право да получава плащания от името на страната, имаща право на тях; статут на устройствените зони и планове; дефекти, разкрити или известни на брокера; приложими местни нормативни актове; всички документи, изисквани за сключване на сделката.
Информация предоставяна от брокера на страни относно сделката: брокерът информира своя клиент относно отговорностите на страните по сделката; в случай, че брокерът има споразумение клиент-брокер с двете страни, трябва да уведоми продавача и купувача, че те ще бъдат страни по една и съща сделка; брокерът на продавача, трябва да го информира, без неоправдано забавяне за всички оферти, получени във връзка с продаваните имоти. Предлагащата страна се уведомява за приемането или отхвърлянето на офертата без излишно забавяне. Брокерът трябва да поддържа собствени регистри на всички оферти, получени за имотите, и отговорите към тях; извършването на проверка за тежести върху имота е задължение на брокера на купувача; брокерът информира договарящите се страни, че техните данни ще бъдат проверени.
При оглед на имот, участниците в огледа подписват „Протокол за оглед”.
При депозирано при брокер стоп-капаро и неосъществяване на сделката по вина на клиента оставил стоп-капарото, то остава в полза на брокера.
При изпълнение на задълженията си по договора, който е сключил с клиента, брокерът има право да изисква пълно съдействие и информация от възложителя. За вземанията си, произтичащи от неизплатени възнаграждения и разноски, брокерът може да поиска издаване на заповед за изпълнение по чл.410, ал.1 от Гражданския процесуален кодекс независимо от техния размер.
Брокерът няма право да: поставя ограничения при предлагането на имоти на пазара /да се изкорени порочната практика, от която страдат всички, да се предлагат имоти за продажба или наем „само за директни клиенти” или „само за частни лица”. Тези методи ощетяват и собственика на имота /като забавят продажбата или отдаването под наем на имота/ и клиентите на другите агенции, които нямат достъп до този имот. Много често дори подобни обяви са фалшиви /т.н. „набирателни оферти”/; работи без заплащане от страна на възложителя; работи при заплащане по-малко от 2,5% при продажби и покупки на стойност над 20 000 лв. Заплащането е дължимо от страната наела брокера, ако другата страна е без брокер дължи на брокера комисионна в същият размер; работи при заплащане по-малко от половината от първия месечен наем, при наемане или отдаване под наем на имоти. Заплащането е дължимо от страната наела брокера, ако другата страна е без брокер дължи на брокера комисионна в същият размер; да влиза пряко във връзка с клиент представляван от друг брокер, без съгласието на този брокер. Брокерът е длъжен да информира своя колега за проведените разговори. Комисионната се разделя по равно мужду двамата брокери, ако в офертата за продажба/покупка е обявено, че комисионна ще дължи само едната страна по сделката.
ІV. Камара на брокерите.
Камарата осигурява и регулира упражняването на професията на брокера в интерес на обществото.
Камарата организира и ръководи дейността на брокерите, като: организира и провежда изпити на кандидатите за придобиване на правоспособност и издава сертификат на брокер; регистрира брокери, които получават правоспособност по реда, предвиден в закона; поддържа публичен регистър на брокерите; организира курсове за поддържане и повишаване квалификацията на своите членове; утвърждава стандарти за работа и добри търговски практики; издава наръчници и други помагала и печатни издания, чрез които осъществява методологично ръководство на дейността на брокерите; разработва правила и указания за унифициране на документите, които се използват при работата на брокерите; разработва и утвърждава система за контрол и отчитане на резултатите от дейността на брокерите; контролира спазването на закона и на Кодекса за професионална етика на брокерите; съдейства за разрешаване на спорове между брокерите, както и между тях и трети лица; представлява брокерите пред обществеността, държавните органи и международните организации; извършва и други дейности, предвидени в устава й.
Камарата организира и поддържа общо за всички брокери информационно пространство /сайт/ в което брокерите обменят специфична за дейността си информация за: предлагането и търсенето на имоти и услугите свързани с тях; статистика и анализ на цените на имотите, процесите на пазара на имоти и услугите свързани с тях; информация за успешни и неуспешни сделки; проблеми при сделките с имоти и услугите свързани с тях, начини за решаването им; отзиви и препоръки от доволни и недоволни клиенти; информация за некоректни клиенти /т.н. ”черен” списък на некоректните клиенти/; информация за некоректни и некомпетентни брокери /т.н. „черен” списък на брокерите/; информация за некоректни фирми /т.н. „черен” списък на фирмите от бранша/; информация за некоректни наематели; информация за некоректни наемодатели. В работата си Камарата взаимодейства с организации на собствениците на имоти и други сродни организации.
Органи на камарата са общото събрание, управителният съвет, контролният съвет и комисията по професионална етика.
Общо събрание
Общото събрание на камарата: приема, изменя и допълва устава й; приема, изменя и допълва Кодекса за професионална етика на брокерите; избира и освобождава председателите и членовете на управителния съвет, на контролния съвет и на комисията по професионална етика; приема отчетите на управителния съвет, на контролния съвет и на комисията по професионална етика; утвърждава правилата за работа на брокерите и процедурите за провеждане на изпит за придобиване на правоспособност; разглежда сигнали срещу решенията на комисията по професионална етика; определя размера на членския внос и тарифа на услугите, които предоставя; приема бюджета на камарата.
Общото събрание се свиква поне един път в годината.
Общото събрание избира и освобождава председателите и членовете на управителния съвет, на контролния съвет и на комисията по професионална етика с тайно гласуване.
Управителен съвет
Управителният съвет на камарата се състои от 7 членове, един от които е председател.
Управителният съвет се избира от общото събрание за срок 5 години. Не се допуска членство в управителния съвет на свързани лица по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон.
Камарата се представлява от председателя на управителния съвет.
Управителният съвет: свиква общото събрание; организира дейността на камарата и управлява имуществото; приема нови членове; създава, поддържа и публикува регистъра на брокерите; организира провеждането на изпитите за придобиване на правоспособност като брокер най-малко един път годишно; утвърждава правилата за несъвместимост на професията на брокера с други професии или функции; определя реда за представяне на годишните отчети за дейността на брокерите; налага дисциплинарни наказания по предложение на комисията за професионална етика; изпълнява други функции, възложени му с устава или по решение на общото събрание.
Редът за свикване на управителния съвет и правилата му за работа и вземане на решения се определят с устава.
Контролен съвет
Контролният съвет се състои от 5 членове, един от които е председател. Контролният съвет се избира от общото събрание за срок 3 години. За членове на контролния съвет могат да бъдат избирани брокери с повече от 5 години стаж като брокери.
Контролният съвет: следи за законосъобразността на решенията на управителния съвет и за тяхното изпълнение, както и за съответствието им с устава и с решенията на общото събрание; разглежда жалби срещу решенията на управителния съвет; следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на средствата на камарата; представя пред общото събрание отчет за дейността си и предлага да освободи от отговорност членовете на управителния съвет, ако приеме, че са налице условия за това; решава други въпроси, посочени в устава. Председателят на контролния съвет може да присъства на заседанията на управителния съвет с право на съвещателен глас. Редът за свикване на контролния съвет и правилата за работата му и за вземане на решения се определят с устава.
Комисия по професионална етика
Комисията по професионална етика е орган за осъществяване на контрол върху спазването на правилата на професионалната етика и по провеждането на дисциплинарните производства по този закон.
Комисията по професионална етика се състои от 5 членове, един от които е председател, и които се избират от общото събрание за срок 4 години. За членове на комисията по професионална етика могат да бъдат избирани брокери с повече от 7 години стаж като брокери.
Комисията по професионална етика: следи за спазването на Кодекса за професионална етика на брокерите; констатира нарушенията и прави предложения до управителния съвет за налагане на дисциплинарни наказания по този закон; разглежда сигнали на трети заинтересовани лица за нарушения, свързани със спазването на Кодекса за професионална етика на брокерите; разглежда сигнали за нарушения в изпитната процедура за придобиване на правоспособност като брокери и дава мотивирани предложения за провеждане на нови изпити или потвърждава редовността на проведените; разглежда други спорове свързани с услугите прадлагани от брокерите. Председателят на комисията по професионална етика може да присъства на заседания на управителния съвет с право на съвещателен глас.
Финансирането на дейността на камарата се осигурява от: годишни вноски на членовете на камарата; приходи от такси за провеждане на курсове и изпити и за издаване на сертификат за правоспособност на брокер; приходи от абонамент и от издателска дейност; приходи от извършване на консултантски услуги; приходи от санкции, налагани от камарата; приходи от дарения; други приходи.
V. Отговорност на брокерите
За виновно неизпълнение на задълженията по закона и по Кодекса за професионална етика на броерите, брокерите носят дисциплинарна отговорност.
Дисциплинарните наказания са: порицание; глоба от 100 до 1000 лв.; предупреждение за лишаване от правоспособност; лишаване от правоспособност за срок от 6 месеца до една година; заличаване на регистрацията и обезсилване на сертификата. Глобата от 100 до 1000 лв. се събира в полза на камарата. След налагане на дисциплинарно наказание „лишаване от правоспособност за срок от 6 месеца до една година” лицето полага контролен изпит за възстановяване на правоспособността, а при наказанието „заличаване на регистрацията и обезсилване на сертификата” - изпит за правоспособност, и заявява вписване в регистъра по общия ред.
С дисциплинарните производства се занимава Комисията по професионална етика.
Дефиниции
„Брокер на недвижими имоти” е лице (физическо или юридическо), което действа професионално като брокер при сделки с недвижими имоти или активи от името на клиент или като посредник и/или се занимава професионално с управление на имоти
„Клиент” е страна, която е сключила писмено споразумение с брокер на недвижими имоти за използване на неговите услуги
„Продавач” е страна, която предлага недвижим имот или др. активи за продажба
„Купувач” е страна, която търси да закупи имот или др. активи
„Наемодател” е страна, която предлага недвижим имот за отдаване под наем
„Наемател” е страна, която търси да наеме недвижим имот
„Услуги предлагани от брокерите на имоти” могат да включват следните дейности: консултиране свързано с имотите; маркетинг и реклама на недвижими имоти; услуги, свързани с покупки и продажби; услуги, свързани с отдаване под наем, наемане, лизинг; установяване, придобиване и регистрация на собственост върху недвижими имоти; проучване на и за имоти; съставяне на договори; уреждане на проверки и огледи на имоти; установяване на контакти и комуникация между заитересованите страни; услуги свързани с управлението на имоти.
„Конфликт на интереси” има когато купувач/продавач е самият брокер или юридическо лице, в което той има икономически интерес или с което е във взаимоотношения.
„Стоп-капаро” е сума депозирана при брокера предлагащ имот за продаване или наемане при получаването, на която той издава разписка. Сумата служи за гаранция, че имота ще бъде купен или нает в уговореният срок.
„Протокол за оглед” е документ, който съдържа, най-малко, следната информация: датата, на която се е състоял огледа на имота, описание на имота, имената на участниците в огледа и подписите им.
Учредяване на Камара на брокерите
Камарата се учредява по инициатива на най-малко 50 брокери, които образуват инициативен комитет. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма/Министъра на регионалното развитие и благоустройството публикува на интернет страницата на министерството покана за образуване на инициативен комитет. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма/ Министъра на регионалното развитие и благоустройството, подпомаган от инициативния комитет, организира провеждането на учредително събрание на Камарата на брокерите в срок до три месеца от влизането в сила на закона. Министърът на икономиката, енергетиката и туризма/ Министъра на регионалното развитие и благоустройството публикува обявлението за датата и мястото на провеждането му в два национални всекидневника не по-късно от един месец преди датата на провеждане на събранието.
Камарата на брокерите се конституира на учредително събрание с участието на поне една втора от заявилите участие брокери. Право да участват в учредителното събрание имат само лица, които в момента работят като брокери. Лицата желаещи да участват в учредителното събрание подават заявление до инициативния комитет за участие в учредителното събрание на Камарата на брокерите, придружено с копие от документ удостоверяващ, че лицето е действащ брокер /трудов договор, граждански договор или служебна бележка/, свидетелство за съдимост, декларация, че са регистрирани по Търговския закон и не са обявени в несъстоятелност или не са в ликвидация - за дружествата, и декларация, че ще спазват устава, Кодекса за професионална етика на брокерите и правилата за работа описани в този закон. Заявленията се подават не по-късно от 14 работни дни преди датата на провеждане на учредителното събрание.
Учредителното събрание приема устав на камарата и Кодекс за професионална етика на брокерите. Проектите на устав и на Кодекс за професионална етика се изготвят от инициативния комитет и се огласяват публично на интернет страницата на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма/ Министерството на регионалното развитие и благоустройството най-късно 7 дни преди датата на събранието.
В срок една година от влизането в сила на закона лицата, които в момента са действащи брокери се вписват в регистъра на брокерите по право, след подаване на заявление с приложени: копие от документ удостоверяващ, че лицето е действащ брокер /трудов договор, граждански договор или служебна бележка/, свидетелство за съдимост, декларация, че са регистрирани по Търговския закон и не са обявени в несъстоятелност или не са в ликвидация - за дружествата, и декларация, че ще спазват устава, Кодекса за професионална етика на брокерите и изискванията на този закона. След изтичане на една година от учредяването на камарата, като брокери могат да работят само брокери, вписани в регистъра на брокерите.
До 18 месеца от учредяването Камарата на брокерите издава методическо ръководство за дейността на брокерите, по което се провеждат изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност брокер на имоти.
Други проблеми, които трябва да се решат с този и/или други закони:
- да има регистър на предварителните договори за покупко-продажба на имоти на стойност над 20 000 лв. /Ползите от това са няколко: прекратяване на измамите с прехвърлянето на един имот, в един ден, няколко пъти, чрез няколко различни нотариуса. Ако за даден имот има предварителен договор вписан в специален електронен регистър, измами от този тип няма да могат да бъдат извършвани. Това ще увеличи сигурносттана сделките. Достъп до тази информация да имат ограничен кръг ползватели - брокери, нотариуси, НАП, МВР и др. Друга полза ще бъде статистика за реалните цени /действително платената цена/ на имотите. Сега сделките масово се изповядват на данъчна оценка. Да бъде задължително да се сключват предварителни договори за покупко-продажба на имоти на стойност над 20 000 лв. Ще трябва да се създаде механизъм за вписване на предварителните договори в този регистър и на сделки осъществени без участието на брокери. Този регистър може да бъде към Агенцията по вписванията./
- удостоверенията за тежести да могат да се издават от Агенцията по вписванията и за срок от 30мин. Услугата да не е по-скъпа от 30лв., а може и да е безплатни за брокери /Агенцията по вписванията се издръжка от бюджета на РБългария т.е. от всички данъкоплатци. Следователно, всяка информация поддържана от агенцията може да бъде предоставяна на граждани и фирми безплатно./
- при отдаване под наем, брокерите да могат да правят справка за наличие на криминално досие на наемателя
- при съмнение за нередности, злоупотреби, измами и др.под, брокерите да могат да взаимодействат с органите на реда - да има изградена система за това
- услугите предоставяни от брокерите да са освободени от облагане с ДДС /за да има равнопоставеност между участинице на пазара на имоти/
- за да може да се води по-пълна и точна статистика за реалните пазарни цени при покупко-продажби и да се следят тенденциите в цените на имотите, трябва информацията за действително платените цени, при покупко-продажби да бъде публична. Един от начините това да стане е, като данъците, таксите и др.под. за прехвърляне на собствеността се изчисляват върху данъчната оценка на имота. Тогава няма да има пречка в нотариалните актове да се записват действително платените цени.
- да има по-пълна, точна и подробна статистика за цените на имотите по видове имоти, местоположение и др. критерии.
- при сделки с имоти да може да се ползва електронен подпис