Чрез
ПЕТО ОТДЕЛЕНИЕ НА ВАС
по АХД № 1854/04 г.
До
ПЕТЧЛЕНЕН СЪСТАВ
Върховен Административен Съд
Ч А С Т Н А Ж А Л Б А
от Атанас Костадинов Друмев
ЕГН 3802161420,
ул. “Цар Борис –I ”, № 46, тел. № 0631-2-65-20
5250 Свищов
E-mail:
tanas@gbg.bg ОТНОСНО: Определение № 5091 от 03 юни 2004 г. на Тричленен състав на Пето Отделение на ВАС. Неподсъдност на ВАС – чл. 5, т.т.1-4 от ЗВАС.
Уважаеми СЪДИИ,
Никак не съм доволен от цитираното Определение на тричленен състав на ВАС. Обжалвам в седмодневния срок, посочен ми от ВАС в Съобщението си от 09 юни 2004 г.
Още в самото начало на това определение се съдържа една заблуда, поддържана от състава на ПЕТО Отделение на ВАС. Този състав твърди, че производството пред ВАС “...е образувано по жалба на Атанас Друмев срещу мълчалавия отказ на Областния Управител на област Велико Търново...” Фактите говорят, а това е отразено по електрония сайт на ВАС, че Атанас Друмев е подал ЖАЛБА до Окръжен съд във В.Търново. За заседанието от 26 май 2004 г. при Пето Отделение, е представено писмено СТАНОВИЩЕ с прикрипени писмени доказателства, нещо, надлежно упоменато в Проткокола на заседанието от 26 май. Първоначално делото бе определено като “жалба заповед областен управител” от докладчика по делото Диана Добрева, след което в хода на делото бе променено на “мълчалив отказ”.
Дело № 1854/04 г. при ВАС не е образувано по жалба на Атанас Друмев. Видно от Протокола на ВтОС от 05.02.2004 г., обаче, секретар-протоколистът при ВтОС е отразил, че Атанас Друмев счита, че делото му : ”...не следва да се гледа от ВтОС” –стр.1.
Веднага след заседанието е поискана поправка на този Протокол от 05.02.2004 г. /Приложение № 1/. Изрично е поискано да се поправи неверното твърдение. Поискано е буквално следното:” Никога не съм заявявал, нито писмено нито устно, че делото не следва да се разглежда от В.Търновски Окръжен съд” При тази обстановка, в нарушение на чл. 126, ал.2 от ГПК председателката на Административното Отделение на ВтОС не е призовала страните, при наличието на изрични писмени забележки по съдържанието на Протокола от заседанието. По този начин делото пристига пред ВАС, изопачено по субективно бездействие на длъжносното лице. По същността си това е отказ от правото на достъп до съд, представен като повдигнат спор за подсъдност. / неповдиган от страните по делото, а повдигнат от ВтОС, който го е “джиросал” на една от страните./ И понеже, както се е намерило за основателно, че става въпрос за мълчалив отказ, а не за акт на областен управител, то по силата на чл. 5, т.5 от ЗВАС дело № 654/04 г. би станало подсъдно на ВАС едва след като по него има определение или решение и има подадена жалба за отмяна!! А подобни определения или решения по съществото на жалбата няма. Има определение на ВтОС, основаващо се на чл. 38 от ЗАОФЮЛ, че дело №654/04 г. е прекратено при ВтОС и изпратено на ВАС. При това, ВтОС е постановил, че това определение не подлежи на обжалване. По същество това е отказ от достъп до правосъдие. При което положение е подадено едно семпло становище по целия ход на административната процедура при ВтОС. Понеже предпоставка за разглеждане на едно дело пред ВАС се явява ЖАЛБАТА или ПРОТЕСТЪТ – по чл.5, т.т.1-4, то администрирането на делото при ВАС е незаконно. Няма клауза по ЗВАС, която да указва, че дела пред ВАС се образуват въз основа на определения на Окръжен съд за отнасяне на спора пред ВАС. Което означава, че самото разпореждане за администриране на делото пред ВАС е незаконосъобразно, а производството –недопустимо. Било е редното да се сезира Председателя или заместника му, за да се произнесат с надлежно разпореждане за връщане на делото отново на Окръжния съд по силата на чл. 9 във връзка с чл. 20, ал.2 от ЗВАС. ВАС няма компетентността да администрира дело при себе си без наличието на задължителната предпоставка за това-жалба или протест. Нищожност на Определение 5091/04 г. Нищожност въобще на цялата процедура по администриране на делото пред ВАС.
Нарушението е по чл. 5, т.т.1-4 във връзка с чл. 8 от ЗВАС.
Пето Отделение на ВАС се е наело да се произнася върху въпроси, които са от кръга на правомощията на първоинстанционния съд-ВтОС. Незнайно защо този състав е изказвал становище, че :” ...Ако съдът я разгледа по същество, следва да я отхвърли като неоснователна, тъй като не са налице основанията по чл. 12, т.3 и 4 от ЗВАС.” Смеем да припомним, че когато се пише една Жалба до Окръжен Съд, то тя трябва да отговаря на условията по чл. 98 и 99 от ГПК, а не на изисванията на чл. 12 от ЗВАС. В този член 12 от ЗВАС са упоменати онези пет елемента, които водят до нищожност на един административен акт. Най-сърдечно сме загрижени за здравето на представителя на ВАС-прокуратурата, който споделя също така доводите на представителя на ответника. И понеже това са несвързани мисли, замолваме ВАС да намери начин и да се погрижи лично за тези видни представители на правната наука...
Минаваме по-нататък.
На стр.1 от Определение №5091/04 г. Пето Отделение твърди, че: “Писмени молби и заяавления за предоставянето на тези документи не са били подавани в областната администрация...” Това опровергаваме със законовата констатация, че ЗАОФЮЛ, чл. 6, т.т.1-2 визира ИСКАНИЯ пред съответното административно звено, като на практика в областната администрация няма определен някакъв образец за това искане. В случая, Жалбата на Атанас Друмев № СА-01-33-2796/30.09.2003 г. напълно отговаря на изискванията на чл. 98 и 99 от ГПК, които членове изискват също така да се поставят ИСКАНИЯ. Това че областната администрация няма строга система за отчет на устните справки, си е техен проблем, който не трябва да се вменява на жалбоподателите!! Чл. 12, ал. 2 от ЗАОФЮЛ допълнително указва, че искането трябва да бъде заявено устно или писмено по начин, че да се установява самоличността на заявителя. Никъде не се казва, че формата на искането трябва да е назована молба или заявление, след като има предвидено устно заявление! Самата Жалба на Атанас Друмев съдържа изискуемите атрибути за една валидна жалба-притежава ЕГН, адрес, телефонен номер, че даже и електронен адрес. На стр.3 е казано изрично, че: “... търсените индивидуални актове сме счели за необходимо да се надебели шрифта. ИСКАМЕ ксеропреписи от тях!!” Допълнително също така на стр.3 е поискано ИАА на предшественик с който акт е имало упълномощаване за “оперативно управление за първия ответник” Тоест, искания има депозирани по легален начин, а не по нелегален! Държим ВАС да отчете този факт по достойнство.
Мотивите на ВАС противоречат с изискванията на чл. 6 и чл. 12 от ЗАОФЮЛ.
Незаконосъобразни са също така и следните констатации на съда. Той казва на стр.2 от това определение следното :” Към датата на подаването на жалбата в съда -31.10.2003 г., не е налице твърденият от Атанас Друмев мълчалив отказ....С цитираното по-горе писмо от 24.10.2003 г. частчино били удовлетворени исканията му”. “Липса депозирано писмено заявление по чл.12, ал. 3 от ЗАОФЮЛ”
Чл. 12, ал. 1 указва, че административната услуга се извършва по ИСКАНЕ, а подобно искане има, както се каза по-горе тук. Алинея втора също така акцентира върху искането, третата-също така акцентира върху искането, а не върху заявлението, като название на писмената форма. Няма подобна задължителна форма!!
Чл. 20 от ЗАОФЮЛ е една презумпция за мълчалив отказ: ако задълженият да предостави услугата не се произнесе в срок. След като правото не е удовлетворено, е налице мълчалив отказ. Задълженият публичноправен субект, пред когото е отнесана Жалбата не се произнася в срока по чл. 31, ал.1 – който срок се преклудира на 13 октомври 2003 г.; произнася се едва на 24 октомври 2003 г., при това неговото произнасяне е чиста форма изричен отказ. Защо? Защото, когато се пише една жалба, чл. 98, буква “Г” от ГПК указва, че тя трябва да съдържа обстоятелствата на които се основа искът. В този смисъл, по Жалбата на Атанас Друмев са отразени обстоятелствата, като са цитирани някои актове за държавна собственост, които имат отношение към неговия правен интерес. Още по първата страница на Жалбата датирана на 28.09.2003 г., респективно регистрирана на 30.09.2003 г. в ОА, се казва изрично: ”А сега, замолен сте да приемете за преценка тук изнесените необходими факти: 1.-Акт за отчуждаване № 2573/15.06.1978 г. и акт № 2574/15.06.1978 г., издадени въз основа на Заповед за отчуждане - №617/14.04.1977 г. Първите два акта не са с надебелен шрифт, само Заповед №617 е цитирана с надебелен шрифт, която се търси по съществото на искането. Първите два акта-2573 и 2574 са познати на Друмев, понеже е водил дело, включително и пред пред ВАС, където на вниманието на съда са били представени тези два акта. ИСКАНАТА услуга от областния управител е за Заповед № 617/77 г., издадена от бивш председател на Изпълкома на Окръжен Народен Съвет, която трябва да се намира в тяхната архива първо на първо. С цитираното от ВАС писмо от 24 октомври на ОУ, на Атанас Друмев изпращат вече известни му актове, което е само едно изрично отказване да се предостави исканата Заповед № 617/77 г. , посканите също така Заповед № 1616/20.07.1967 на ОкНС, писмо №СА-1517 от 06.08.1976 г. на ОкНС-В.Търново, Заповед № 416/15.03.1975 г. на ОкНС и други, все така експонирани с надебеления шрифт.
ВАС, Пето отделение твърди, че сроковете по чл. 20, ал. 1 от ЗАОФЮЛ не може да се изчисляват по реда на специалния закон, а по реда на ЗАП. Дори да е така, съобразно с презумпцията на чл.14, непроизнасянето в срок се счита за мълчалив отказ. Не е налице срок по чл. 13, ал. 4 от ЗАП, а факт по смисъла на чл. 29, ал. 1 от ЗАП - този срок е четиринадесет дни, тъй като е отнесена ЖАЛБА срещу отказ до по-горестоящия орган-ОУ. Виж чл.31, ал.1 от ЗАОФЮЛ, по който член е станало обжалването по административен ред– пред областния управител. И тук срокът е четиринадесет дни. На тази жалба срещу отказа на длъжностните лица не е откликнато овреме, а е било нужно да се подходи по реда на чл.31, ал.1 от ЗАОФЮЛ. А времето от 30 септември до 24 октомври надвишава с три седмици допустимия срок по чл. 31, ал.1 ЗАОФЮЛ. Пето отделение се позовава също така на чл. 20, ал. 1,т.5 от ЗВАС, за да обоснове тезата си, че нямало мълчалив отказ, без да упомене точно, кои са другите основания, които изключват прилагането на чл. 19 и чл. 20 от ЗАОФЮЛ, та се налага субсидиарното прилагане на чл.37, ал.1 от ЗАП?! Този чл. 37 се прилага при отправено СЪОБЩЕНИЕ, а съобщение за мълчалив отказ едва ли някой е видял досега! Съдът е трябвало изрично да назове своята грешка, въз основа на която отменя собственото си определение за даване на ход на делото по същество-чл. 195, ал.2 от ГПК. Както и да погледнем нещата, и при двата текста на отнесена жалба по административен ред, срокът за произнасяне по жалбата е 14 дни. След неговото пропускане или преклудиране, настъпва онова, което се нарича мълчалив отказ!
Какво искам, какви са исканията ми?
1.- ВАС, Петчленен състав да отмени като нищожно Определение № 5091/04 г. по тук наведените доводи за да се осигури защитата на правото на справедлив съдебен процес и достъп до съд;
2.- ВАС, Петчленен състав да уведоми Председателя на ВАС за тази отмяна, като му даде възможността той лично да разпореди разглеждане на Жалбата пред ВтОС- по чл. 9 от ЗВАС за да се осигури правото на достъп до съд;
3.- ВАС, Петчленен Състав да се постарае да извоюва Решение от Конституционния Съд, с което да се гаратнтира по-надежно задължението за органите на републиканската власт да защитават правото на гражданите на жалби и петиции до органите на властта./ По намерени неконституционни текстове по закони –Приложение2/ Защото е абсолютно разбираемо, че Окръжният съд и ВАС не са искали да “разпъват на кръста силен на деня” – областния управител, предложен от НДСВ. Впрочем, сега в Народното събрание е предприета нова презумпция на мястото на мълчаливия отказ – “мълчаливото съгласие” и това стана по Закон за изменение и допълннение на Закон за Храните.
Приложения: съгласно с текста.
Свищов,
12-.14 юни 2004 г.
С почит
Атанас Друмев